Folytatjuk sorozatunkat és ennek keretében hívjuk fel olvasóink figyelmét arra, hogy az online kereskedelem a csalók számára határtalan lehetőséget kínál.

A csalók tevékenysége a fizetés körüli csalásoktól, a hamisított termékek árusításán át egészen az orgazdaságig terjedhet. Az internetes csalások legjellemzőbb elkövetési módja, hogy nem létező árut próbálnak a vevőnek eladni, majd eltűnnek a kapott, interneten átutalt előleggel, vagy akár a teljes összeggel együtt.

Gyakran gyanútlan internetes vásárlókat csapnak be azzal, hogy nem a megrendelt áru, vagy nem olyan minőségű áru érkezik meg, mint amit megvásárolni szerettek volna. Azonban olyan esetek is előfordulnak, amikor egyáltalán nem érkezik meg a kívánt termék.

Ha nem akar Ön is hasonló helyzetbe kerülni, lehetőség szerint személyesen fizesse ki, illetve vegye át a megvásárolt terméket. Ha ez nagy távolság miatt nem megoldható, vásároljon olyan oldalakról, ahol utána nézhet az eladónak vagy ellenőrizze létezését, megbízhatóságát.

Nem mindenki használja csaló szándékkal az internetet, azonban fő az óvatosság és biztonság ezért az alábbiakra hívjuk fel a figyelmet:

– Ha valami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, akkor az nem is igaz. A feltűnően nagy árengedmény mindig gyanús.

– Győződjünk meg róla, hogy a weboldal biztonságos, az URL előtt szerepel a https:// kitétel vagy egy zöld lakat, mellette a Biztonságos kifejezés. Ugyanakkor, ha ez megvan, még akkor sem vagyunk feltétlenül biztonságban.

– Nézzünk utána az oldal értékelésének: a közösségi oldalakon érdemes rákeresni a web áruházra, a lelkendező, pozitív kommentek túlsúlya és a kevés eladási tranzakció intő jel.

– A Fogyasztóvédelem felhívja a figyelmet arra is, hogy gyanús, ha a fizetési feltételek között csupán előre fizetési lehetőséget biztosít egy webáruház, vagy nem kellő részletességgel tájékoztatja a vásárlókat a szállítás részleteiről.

– Érdemes leellenőrizni a web áruházat a scamadviser.com oldalon, ahol elég csak beírni a weboldal címét, és kiderül, hogy megbízható portálról van-e szó, vagy érkezett-e már panasz.

– Nagy értékű megrendelést ne adjunk le olyan oldalon, amivel nincs tapasztalatunk. Egy számunkra új web áruházból kis összegért rendeljünk először.

– Győződjünk meg róla, hogy azon az oldalon vagyunk, ahonnan eredetileg vásárolni szerettünk volna. Nézzük meg az URL-t, ha tudjuk, mi a web áruház neve, gyanakodhatunk, ha ettől eltér az URL.

– Vásárlás előtt olvassuk el az Általános Szerződési Feltételeket (ÁSZF).

– Az online piacterek, aukciós oldalak, internetes szolgáltatók nem vállalnak felelősséget a közzétett ajánlatok tartalmáért, ezt fontos észben tartani.

– Garanciát jelenthet, ha van a web áruháznak fizikai üzlete, amit a Google segítségével könnyen leellenőrizhetünk, hogy az adott címen valóban az adott üzlet működik-e. A magyar nyelvű ügyfélszolgálat szintén biztosítékot jelent.

Ha úgy látja, minden óvintézkedése ellenére becsapták, megkárosították, tegyen feljelentést a lakhely szerinti illetékes rendőrkapitányságon, de bejelentést tehet személyesen is bármely rendőri szervnél vagy telefonon, a 112-es segélyhívószámon.

Figyeljünk a biztonságra, figyeljünk egymásra!

Pest Megyei Polgárőr Szövetség